Som man bäddar upp får man ligga

 
Jag har alltid tyckt att uttrycket "som man bäddar får man ligga" är lite konstigt. Jag förstår ju så klart vad det betyder, men jag tycker att uttrycket i sig är ganska lustigt. För med den allmänna definitionen av att bädda så är det ju inte det minsta sant. Eller ja, det är klart att man kan somna på överkastet någon gång om man är riktigt trött, men normalt sett så bäddar man ju sängen när man vaknar och bäddar upp innan man ska gå och lägga sig. Man ligger alltså aldrig i den bäddade sängen, varför själva bäddningen inte har någon betydelse.
 
Å andra sidan brukar inte jag bädda alls, så beroende på definitionen av att ligga så stämmer väl uttrycket ganska bra in på mig...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0