Först till kvarn

 
"Först till kvarn" är ett uttryck som används i väldigt många olika sammanhang. Men "Först till kvarn" är ju egentligen bara halva uttrycket. Hur lyder fortsättningen?
Jag var faktiskt inte helt säker. Jag visste att det var antingen "får först mala" eller "får mald sin vete". "Får först mala" kändes mest logiskt, men om det var rätt - var fick jag då det andra uttrycket ifrån?
 
Jag var tvungen att kolla upp det och, som ni förmodligen alla vet, så är det ju "får först mala" som är den korrekta avslutningen till ordspråket. Jag googlade den alternativa frasen bara för att se, men fick inga träffar. Jag måste alltså ha hittat på den helt själv! Sjukt ju. Hur kom jag ens på tanken?
 
Först till kvarn får mald sin vete.
 
Jaja, det var ju ganska poetiskt i alla fall.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0