Att hälsa till någon

 
Är inte hela konceptet med att hälsa till någon ganska helknäppt? Man träffar någon man känner, man pratar en liten stund och sen ba: "Hej då! Hälsa syrran!"
Vad är grejen?
 
Det händer faktiskt lite då och då att min pappa kommer hem och säger "Jag träffade <Namn Namnsson> på tåget i dag och jag skulle hälsa till dig."
- Hälsa vad?
- Jag vet inte. Typ hej.
 
Vad betyder det ens? Ja, om jag hade varit där så hade personen förmodligen sagt hej till mig. Wow, vad glad jag blir!
 
Alltså, det är väl en sak att göra det via telefon. Personen kan hälsa tillbaka direkt och man kanske till och med kan höra personens röst i bakgrunden. Men en blind, framskjuten hälsning till en person som befinner sig långt därifrån bara för att man har en gemensam bekant? Nej, det känns faktiskt lite märkligt.
 
Men jag antar att det är någon slags social kod. Någonting man bara säger. Som att man svarar "Det är lugnt" när någon frågar om läget, trots att allting är skit och man egentligen bara vill dö.
 
- Hur är det själv då?
- Jo, det är lugnt fan.
 
Shocker...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0