Seriesly

 
18 november 2012 kommer att bli en liten speciell dag på kennethharblogg. Den kommer i efterhand att refereras till som dagen då Kenneth publicerade 24 inlägg - ett inlägg i timmen.
 
Ända sedan jag började blogga har jag haft en idé om att någon gång göra just det. Skriva 24 inlägg under ett dygn. Bara som en kul grej. Men den stora frågan har alltid varit vad jag ska skriva. Förra veckan kom jag äntligen på det.
Ända sedan jag började blogga har jag nämligen också haft en idé om att göra en lista över de bästa TV-serierna. Så på det här viset så slår jag ett helt jävla flugbo i en enda smäll. Jag ska alltså göra en nedräkning. Eller uppräkning beroende på hur man ser på det. Ursprungligen tänkte jag lista de 100 bästa TV-serierna, men jag kom fram till att jag inte har sett (följt) 100 bra serier. Därför nöjer jag mig med topp 50. Jag kommer då att redovisa två platser åt gången, från nummer 50 till nummer 3 på listan, under morgondagen, och sedan låta upplösningen kulminera med de två bästa serierna på måndag. Det här kommer att bli hur bra som helst!
 
Att rangordna serier är inte lätt. Framför allt när vissa är aktuella medan andra inte är det. När man ser en bra serie tycker man ju momentant att den är bäst i världen, medan man några månader senare inte kommer ihåg dess storhet. Dåliga serier kan ha en motsatt effekt. Och hur rangordnar man egentligen TV-serier? Vilka är bäst? Är det dem man helst ser på? Är det dem man helst vill se igen? Är det dem man helst vill se en ny säsong av? Är det dem vars avsnitt man blev mest betagen av när man såg dem första gången? Det är faktiskt inte helt uppenbart och det gör bedömningen mycket svårare. Framför allt är det väldigt svårt att vara objektiv. Å andra sidan är ju listan i sig rätt subjektiv. Ett mer än godkänt argument för att placera en serie högre än en annan är att "jag tycker så". Så ni får ta det för vad det är.
 
Noterbart är att jag inte har sett populära serier så som "Prison Break", "24" och "Greys Anatomy", varför dessa inte finns med på listan. I övrigt förändras listan från vecka till vecka, men så här känner jag just nu.
 
Here we go!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0