Maj, maj, måne...


När jag var mindre trodde jag att första maj var en reservdag för alla som misslyckades med sina första april-lurerier, och att man då sade "Maj, maj, måne, jag kan lura dig till Skåne" om man lurade någon. Jag menar, det var ju ganska logiskt. Ramsan är ju uppenbarligen besläktad med "April, april..."-ramsan och att gå från vart jag vill till Skåne vore en lagom begränsning för reserverna. Framför allt för alla skåningar. "Om du lämnar Skåne så kan jag lura tillbaka dig hit!"

Men tydligen är "Maj, maj, måne..." ett rent substitut för "April, april..." och alltså någonting man säger den första april. Spontant låter ju det mer idiotiskt än ett lesbiskt bachelorette, men okej. Jag får väl testa det nästa år. Vill man säga hela frasen så är det ju åtminstone kortare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0