The magic has leF(x)t me


Jag brukar ofta prata om min "tentamagi" i samband med goda resultat på tentor. Men det är så klart inga magiska krafter som spelar in. Till största delen är det tur det handlar om. Tur med frågor, tur med poängsättningar, tur med marginaler. Och sen så brukar jag överprestera just på tentaskrivningar också.
Men den här gången räckte det inte till. Varken tur eller överprestation kunde hjälpa mig nu. 
24 poäng av 30 på problemdelen var riktigt bra, men med bara 6 poäng av 20 på teoridelen så blev det ändå F i betyg. Eller ja, Fx stod det på tentan. Av någon anledning envisas lärarna med att skriva ut det där x:et. På till exempel KTH betyder det att det räcker att göra någon kompletteringsuppgift för att bli godkänd i kursen, men på Stockholms Universitets matematiska institution finns inte det alternativet, varför ett Fx är helt ekvivalent med ett F.
Så där har vi det. Mitt första F. 18 raka godkända tentor - sedan tog det stopp. Nu väntar en oviss omtenta i februari, där jag måste bli godkänd om det ska bli något diplom till våren.
Men jag är inte ensam i ovissheten. Det var bara 6 av 27 som klarade tentan. Så förhoppningsvis omvärderar Anders svårighetsgraden till nästa gång.
Lite extra salt i såren var att min projektgrupp bara fick "Godkänt" på övningsprojektet. Detta förstör nästan alla chanser att få B i kursen. För icke insatta kanske det känns konstigt att jag gnäller om ett uteblivet B när jag fick F på tentan, men eftersom kursen består av flera moment så låg gatan faktiskt öppen. Nu får jag nog sikta in mig på ett C istället, vilket i och för sig inte är så tokigt det heller.

En bra sak kom ur det här i alla fall. Efter tentan slog jag vad med David om att jag inte skulle bli godkänd. Nu är han skyldig mig tre KTH-mackor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0