29 februari - ett datum


(Om någon undrar så funderar jag på att gå en kurs där man lär sig rubriksätta ett blogginlägg.)


29 februari. Den mytomspunna skottdagen. Som bara dyker upp från ingenstans vart fjärde år när kroppen är helt rutinmässigt inställd på att det ska bli mars.
När jag var liten tyckte jag att det skulle vara jättehemskt att vara född den 29 februari eftersom man då bara skulle fylla år vart fjärde år. Och fortfarande så hör jag faktiskt andra resonera precis så. Men då har jag lite information till er.
Födelsedatumet 29 februari anländer bara en gång vart fjärde år, men definitionen av att fylla år är inte att uppleva sitt födelsedatum, utan att ha levt ett visst antal kalenderår sedan man föddes. Och ett kalenderår består ju som bekant av 365/366 dagar. Så barn som är födda 29 februari fyller år varje år. Tur, va?

Dock uppkommer ju problemet om när man ska fira sin födelsedag de år som inte är skottår.
28 februari eller 1 mars? Ja, vad är det egentligen för datum om exakt ett kalenderår?
Det är faktiskt inte helt uppenbart. Jag har tänkt på det nu en bra stund och har fortfarande inte riktigt fått klarhet i frågan. De som föddes i går kommer fira sin första födelsedag 28 februari nästa år. För dem består kalenderåret av 366 dagar. De som föds i morgon kommer fira sin födelsedag 1 mars nästa år. För dem består kalenderåret av 365 dagar. Så hur blir det för dem som föddes i dag?
Man skulle kunna tänka att eftersom 29 februari är en utvidgning av februari så borde samma sak gälla för den dagen som för övriga dagar i februari, det vill säga att kommande kalenderår består av 366 dagar, varför första och framtida "ickeskottårsfödelsedagar" borde firas 1 mars.
Å andra sidan kan man resonera som så att eftersom 29 februari är sista dagen i februari så borde födelsedagen firas den sista februaridagen varje år.

Slutargumentet från min sida blir att födelsedagen borde firas på det första datumet efter det sista datumet som barnet inte var fött, det vill säga den 1 mars de år som inte är skottår.




PS. Jag kunde ha gjort inlämningsuppgiften till fredag, men istället tänkte jag på när hypotetiska barn borde fira sin födesedag. Bra prioriterat!


Kommentarer
Postat av: :)

http://www.youtube.com/watch?v=82mPXI9Vpa8&sns=em

2012-03-01 @ 10:53:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0