Megaexperimentellt!

 
Ni vet ju att jag gillar att vara med i diverse olika experiment och att sälja mig själv för pengar. I dag var jag med i två olika experiment efter varandra. Även Davomundo var med. Det var jätteroligt. Första experimentet var ett minnesexperiment. Man skulle memorera 36 olika fraser, parallellt med att lösa enklare matematiska problem. Det ingick även en del där man skulle minnas bokstäver samt lösa mattetal om vartannat. Det kunde se ut ungefär så här:
 
Bokstaven J kommer upp på skärmen - försvinner
Räkna ut (7/7) - 1
Svaret är 6 - sant eller falskt?
Bokstaven H kommer upp på skärmen - försvinner
Räkna ut (3*2) - 3
Svaret är 3 - sant eller falskt?
Bokstaven L kommer upp på skärmen - försvinner
o.s.v.
 
Efteråt skulle man komma ihåg vilka bokstäver som visats - i rätt ordning. Det var ganska svårt. Ibland var det en bokstavsföljd på 7 bokstäver. Man var dessutom tvungen att vara väldigt snabb med mattetalen. Man fick bara någon sekund på sig att svara och efter ett antal omgångar flyter allting ihop framför ögonen. Trots det gick det väldigt bra. Jag missade bara ett mattetal (av cirka 100) och hade bara fel på två bokstavsföljder.
Dessutom mindes jag alla 36 fraser, och för en gångs skull tillhör jag nog toppskiktet av försökskaninerna.
 
 
Andra experimentet var ett "sno pengar av idioter"-spel. Det gick bra i två av tre omgångar, sämre i den tredje och slutresultatet blev 227 kronor (inklusive skatt). Ganska hyfsad utdelning för 25 minuters arbete.
(Ersättningen för första experimentet var två biobiljetter.)
 
 
Tänk er att vara experimentdeltagare på heltid. Det är nog mitt nya drömyrke. Blotta tanken att få göra mentala tester, tävla mot andra och utmana sig själv på en daglig basis gör mig extremt upprymd.
 
Men ja, att vara aktuarie är säkert också skitkul...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0