The Finale of Smallville


(skrivet den 19 augusti)

Nu är den över. Den bästa TV-serien någonsin. I mina ögon åtminstone. Jag har länge funderat på att göra en lista över mina 100 favoritserier och där är Smallville ohotad etta.

Tionde säsongen var inte den bästa. Ska jag ranka säsongerna blir det snarare något sån't här:

  1. Säsong 4
  2. Säsong 7
  3. Säsong 3
  4. Säsong 5
  5. Säsong 2 
  6. Säsong 1
  7. Säsong 6
  8. Säsong 8
  9. Säsong 10
10. Säsong 9


Smallville kan egentligen delas in i tre perioder:

* The High School Era: Säsong 1-4
* The post-High School Era: Säsong 5-7
* The post-Lex Era: Säsong 8-10


De två första perioderna var riktigt bra. Smallville klarade övergången mellan dem galant, och spänningen och intensiteten höjdes. Enligt min lista ovan rankas period 1 högst, men faktum är att om man väljer ut de tio bästa Smallvilleavsnitten så återfinns flest av dem i period 2. Så fram till och med säsong 7 så var Smallville riktigt jävla stabilt. Sedan kom period 3. Jag kallar den "The post-Lex Era" men faktum är att det inte bara var Lex som försvann. Även Lana lämnade serien och det är klart att när de två (jämte Clark) mest populära karaktärerna lämnar serien så påverkas standarden. Inte nog med det så försvann både Kara och Lionel ur serien, och redan innan säsong 7 hade både Jonathan och Martha skrivits ut. Ja, bortser man från bikaraktärerna Jimmy och Oliver så var de enda som fanns kvar när säsong 8 drog igång egentligen Chloe och Lois.
Och då blir det svårt att leva upp till sin historia.


Men med det sagt blev inte Smallville dåligt. Serien hade fortfarande sina höjdpunkter (som i sin tur var rätt höga), men höjdpunkterna blev allt färre och de fick jobba hårdare för att behålla seriens karisma. Så ska man vara ärlig så hade kanske 8 säsonger varit optimalt.
Men ett gäng "Special Guest Stars" höll serien vid liv, och så här i efterhand så är det ju rätt coolt att det faktiskt blev 10 säsonger och över 200 avsnitt.


Finalen då. Ja, det var inte det bästa avsnittet i Smallvilles historia. Inte ens med på den där topp10-listan som jag nämnde förut. Men det var ganska bra. Och jag har en känsla av att det kommer att bli ännu bättre nästa gång jag ser det.

Så i slutändan så står jag ändå här och är mer än nöjd. Smallville har kommit till ett slut.

Jag bugar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0