Högskoleprovet 2.0


Hehe. Där var jag fyndig...
Nu är det väl kanske så att det här inte var blott andra versionen av Högskoleprovet, och då blir ju rubriken genast pinsam och nonchalant. Men det som avses är i alla fall Det Nya Högskoleprovet. Mer matematik var det sagt och min tanke var då att det här var det ultimata tillfället för mig att få ett bra resultat. Matten behärskar jag, och i och med att provet var nytt så fanns det inte några gamla prov att träna på, vilket borde missgynnat dem som inte till naturen är välorienterade i matematik. Men i efterhand är jag inte helt säker på att det blev så.

Provet bestod fortfarande blockmässigt till hälften av matematik/diagram. Och de nya sektioner som introducerats bestod till 90 procent av plättlätta Matte A-uppgifter. Till viss del på bekostnad av den "svåra" NOG-delen. Så jag tror snarare att matematikresultaten blir bättre än vanligt.
Dessutom hade de reducerat ordförståelsen, där de flesta går bet, till förmån för ett meningskompletteringsavsnitt, där jag står mig sämre gentemot allmänheten.
Så belyser man det på det sättet kanske det till och med borde ha gått sämre för mig än förra gången det begav sig.

Men det gjorde det inte. Jag har kollat upp facit och det gick faktiskt över förväntan. Jag gav bort en diagrampoäng i rent slarv, vilket grämer mig rejält (fan om jag missar någon gräns med en poäng nu!), men jag drog å andra sidan hem en hel del oväntade poäng. Jag nästintill nailade ordförståelsen. Satte 15 av 20! Förra gången hade jag 20 av 40. Dessutom kammade jag hem ganska många poäng från engelskadelen.
Det enda som inte gick så bra, vilket också är det som sänker mig rejält, är läsförståelsen. Jag hann inte läsa alla texter, tvingades chansa på jättemånga frågor och tycks uteslutande ha chansat fel.
Summa sumarum gick det trots allt relativt bra och chansen till ett acceptabelt resultat finns.

Svaret får jag om fyra veckor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0