När man har marginalErna mEd sig


Tentamagin är tillbaka! Ända sedan jag började med statistikkurser har den lyst med sin frånvaro. På alla tentor utom en har jag fått sämre betyg än jag borde ha fått. Men när jag som mest behövde den dök den upp. Två tentaåterlämningar. Ingen omtenta. 16 raka godkända tentor. Hur fan gick det till egentligen?

Det handlade inte om att tala ner mig själv eller att dra ner förväntningarna. Jag trodde verkligen att jag skulle bli underkänd. Men lärarna var väldigt generösa med rättningen. Jag fick en massa poäng som jag ärligt talat inte borde ha fått. Och många bäckar små...

...gör en stor å. (Det kändes fel att lämna meningen ofärdig.) Finanstentan klarade jag med två poäng till godo, tack vare många "goda försök". SannoII-tentan klarade jag precis på poängen. Och där hade jag tur. Tentan var nämligen uttalat svår. Många blev underkända. Jag tror att hälften av klassen kan ha fått F.
Att alltför många blir underkända ser inte bra ut utifrån. Därför ville Anders att jag skulle bli godkänd. Jag låg strax under gränsen, varpå han gav mig fyra omotiverade poäng på en uppgift där jag bara hade skrivit en rad. Således fick jag totalpoängen 20 på problemdelen, vilket krävdes för E.
Jag kan inte lova att det var så det gick till, men det känns onekligen så. Och alla som sett min tenta har nickat instämmande.

Så man kan definitivt säga att jag hade turen, omständigheterna och marginalerna på min sida.

Men det är inte helt ologiskt ändå. För jag och David har nämligen skärpt till oss. Inga mer tramserier. Vi har lagt fullt fokus på pluggandet och verkligen blivit superseriösa.



Framsidan till laborationsrapport 1:





Framsidan till laborationsrapport 2:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0