Ho-ho-ho-ho-ho-ho-hockeyfeber!


Hela Sverige gick man ur huse för att gå in i huse och kolla på hockey. Ishockey.
Och Sverige slog Tjeckien med 5-2! Final på söndag. Där väntar Finland eller Ryssland. Min gissning: Finland. Jag tänkte spela på matchen. Tänkt spela på Sverige. Tänkte spela på mer än 5 mål. Men jag vågade inte. Istället kommer jag att förlora på det jag faktiskt valde. Så blir det alltid. Det ska i praktiken vara omöjligt men ändå händer det. Varje vecka.


Dagens räkneövning i Tillämpad Statistisk Analys. Där finns det mycket att berätta. Det mesta är dock ganska ointressant. Vi/jag (läs jag) gör ändå ett litet försök.

Jag redovisade min uppgift framme vid tavlan. Det gick helt okej. Jag såg i ögonvrån att Gudrun tittade konfunderat på mig under hela redovisningen, men jag löste det genom att helt och hållet undvika henne med blicken. Jag undvek faktiskt alla med blicken. Förutom en ögonblicklig överblick när jag som mest var i blickfånget. Man vill ju inte blicka tillbaka på en blick av arga blickar för att man saknade en god blick till problemet. Då skulle man ju framstå som ett block.

Snubben som redovisade något senare levde sig verkligen in i sin uppgift. "Synd att han inte klarade sig, han var ju så nära", sade han angående mannen som nämndes i problemet.
Det var helt sjukt. Både han och Gudrun stod i en minut och sympatiserade med mannen i ett påhittat uppgiftsexempel. Hade det varit en film så hade konversationen förmodligen haft någon underliggande betydelse. Typ ett kärleksgrabbel dem emellan. På tal om det, så ogillar jag när karaktärerna i en film säger typ "If this had been a movie we would kiss right now" eller "This is not a movie, this is real life!"  Det känns bara fel. För det är ju en movie. Visst?

Tillbaka till Gudrun några sekunder. Hon berättade om någon process eller fördelning eller hypotestest eller något sån't där matematiskt trams. Och så nämnde hon att "det finns tre olika fall". Sedan stod hon och rabblade fall i tio minuter. Jag blev helt paff. Typ så här menade du tre eller menade du fyra?

En sista sak. Nästa vecka ska vi lära oss något som lät som "Runes fisk". Jag längtar redan.






Bild på Viktor Fasth in action. För att återknyta till inledningen.


Kommentarer
Postat av: Anna

Hypotestest! Är inte så kul...

2011-05-13 @ 23:09:56
Postat av: Kenneth

Jo, det kan vara rätt kul om det handlar om någonting man förstår. Typ tärningskast...

2011-05-14 @ 20:20:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0