Satan i Statan!


Jag har suttit och småsvurit för mig själv hela kvällen över alla olika fördelningar som finns och som jag inte vet när och hur de ska användas. Men alldeles nyss upptäckte jag att formelsamlingen vi tydligen får använda innehåller alla de där fördelningarna. Plus att man kan läsa av massa värden ur olika tabeller. Så nu känner jag mig helt plötsligt stensäker på att klara tentan. För liksom hur svårt kan det vara att kolla upp en formel och sedan stoppa in värden från en tabell?

Ja, det som skulle bli en hård kamp om att undvika F har nu blivit en fråga om hur stor marginal jag kommer ha till godo. Tio poäng? Femton? Ja, minst ett C borde jag fixa nu.

Det finns dock fortfarande några hinder. Väljer David att köra både linjär regression och momentmetoden, samtidigt som han lägger in någon slags bevisuppgift, så kan jag ändå hamna där i gränstrakterna. Men nej, det här blir nog ganska lugnt till slut. En matematiker med dålig humor skulle kanske skriva någonting om att han konstruerat ett 95-procentigt konfidensintervall där poängsumman 30 poäng understiger den undre poänggränsen varpå ett eventuellt misslyckande inte är signifikant på 5-procentsnivån.
Nu är ju visserligen jag en matematiker med dålig humor, men eftersom jag inte har den blekaste aning om vad ovan mening betyder så struntar jag i det. Istället skriver jag:

Go Lakers!


Om det sedan syftar till Los Angeles eller Växjö Lakers låter jag vara osagt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0