Hej mars!


Månaden mars är kommen. Och mycket kommer den innehålla. Smallville-premiär, kvalserie/slutspel, tenta i Statistisk Analys och sen ett val som kan förändra hela min framtid.

Idag var jag på ett möte. Ett grenvalsmöte. Där informerades jag om det vägskäl jag nu har framför mig. Om mindre än tre veckor måste jag välja om jag vill ta en kandidatexamen i matematik eller i matematisk statistik. Då jag även planerar att ta en masterexamen så blir det hela väldigt avgörande. Det är ett väldigt viktigt val och jag vill inte fatta fel beslut.

Hjärtat säger matematik, men om jag om tre år vill jobba med någonting där jag använder mig av mina matematiska kunskaper så ökar troligen mina chanser om jag väljer matematisk statistik. Dessutom misstänker jag att de kommande examensarbetena blir lättare inom matematisk statistik. Man ställer en hypotes, gör någon slags undersökning och utvärderar sedan sin undersökning. Inte så jättesvårt.
Vad tusan ska man göra i ren matematik?

Jag har vetat att den här dagen skulle komma men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra. För att skjuta upp beslutet så länge som möjligt hade jag en tanke om att dubbla, dvs. läsa 200 % resten av terminen. Men efter att ha läst igenom kursplanerna känns det inte som någon bra idé. Föreläsningarna ligger exakt samtidigt och med labbar i statistiken och inlämningsuppgifter plus munta i matematiken är det inte realistiskt att tro att jag ska klara av det.

Jag har vridit och vänt på det. Försökt hitta ett kryphål. Tanken har slagit mig att först ta en kandidatexamen i statistik och sedan gå hela vägen inom matematiken. Men då jag inte kan dubbla skulle detta innebära en och en halv termins ströstudier efter min första kandidat, bara för att komma i fas. Visst kan jag bygga på med ytterligare matematikkurser eller kanske äntligen läsa en filosofikurs. Men då är jag helt plötsligt uppe i sju års studier. Och det är om jag lyckas med allt...

Nej. Jag vet inte. Det känns nästan som att jag måste välja ett av alternativen. Och då följer jag nog hjärtat. Och väljer matematiken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0