Chockartat och dant


Hade inte lämnat huset på ett par dagar och fick mig en liten chock imorse.
Det var halt ute.
Höll på att halka i parti och var tionde sekund när jag skulle gå till tåget. Och när jag skulle gå från tåget till skolan. Och när jag skulle gå mellan skolbyggnaderna. Och när jag skulle gå genom skolkorridoren.
Fast det sista var lite mitt fel eftersom jag försökte imponera på städaren med att göra en moonwalk.


En ytterligare chock fick jag när jag kom hem. Julen var borta. Julpyntet, julgranen, min gosedjurstomte som jag ställde bakom soffan på julaftonsmorgonen och därefter glömde.
Allt var borta!
Pepparkakshuset var visserligen kvar, men det är fogat med lim så det är ju inte ens ätbart.
Enligt sed brukar julen dansas ut på tjugondag Knut. Och här i huset väntar vi normalt sett till tjugotredjedag Hjalmar. Så döm mig inte för att jag grät en tår som jag sedan slickade upp.


Förresten! David poängterade, angående mitt förrförra inlägg, att det är japaner och inte kineser som skriver från höger till vänster.
Men ärligt talat, handen på hjärtat, är det nån som kan se någon skillnad på dem?


Dagens citat:

"Att hallucinera är som att äta en korv. Det är gott tills det att grisblodet fastnar i gommen."


Kommentarer
Postat av: David Rigo

Jag kan se skillnad på alla asiater!

2011-01-10 @ 22:17:04
Postat av: David Rigo

Lånar din blogg här lite: Rätta mig



Newton-Rapsons metod - löser en icke-linjär ekvation:

Formel: xi+1 = xi - (F(xi)/F'(xi))



Eulers metod - Skattar lösningen till en diff.ekv.

Formel: yi+1 = yi + h * f(xi, yi)



Hermiteinterpolation:

- Anpassar en kurva till mätdata



Bandmatris:

- Tridiagonal



Residual:

- Skillnaden mellan ett observerat värde och ett värde som gäller enligt en viss teoretisk modell.



Runge-Kuttas metod:

- Approximerar högre ordningen derivator med hjälp av funktionsevalueringar.

Formel: dy/dx = A*(t,y(t)) i punkten ti := t0 + i*h

yn+1 = yn + (1/6)*(m0 + 2m1 + 2m2 + m3)



Trapetsregeln:

- Används för att räkna ut integralen på en graf numeriskt.

T = (Beloppet av i=1 till i=n) hi/2 *(fi + fi+1)

2011-01-11 @ 20:17:46
Postat av: David Rigo

Minstakvadratmetoden: BAAAACKSLAAASH

2011-01-11 @ 20:19:10
Postat av: Kenneth

Takes one to know one.



Förstår inte riktigt vad du menade när du skrev om trapetsregeln, och Runge-Kutta har jag struntat i totalt. Men i övrigt ser det ganska bra ut, tycker jag.

2011-01-11 @ 22:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0