Hur svårt kan det vara!


I tidningar, på internet, ja, faktiskt lite överallt, ser jag meningar som avslutas med frågetecken, trots att de inte är menade som frågor. Vanligast är meningar av typen "Jag undrar... ", där funderingen över själva frågan tycks göra det hela lite förvirrande. Men jag har även sett prov på andra varianter som är mer fel i sammanhanget än en häst på ett åsneparty. 

Och på tal om frågetecken: Allt oftare ser man meningar där frasen är formad som en fråga men där frågetecknet helt saknas. Ibland utbytt mot en punkt, ibland mot ett utropstecken...

Människorna runt omkring oss tycks ha gått över till någon slags "tvärtom-värld". De använder det när de inte ska men inte när de ska.

Det här har pågått alldeles för länge nu och jag tycker att det är dags att någon sätter ner foten. Det här är inte som att stava tuggummi med tre g. Det här är 2000 gånger värre. Det är inte bara påtagligt irriterande och smärtsamt att se, utan även ett brott mot grammatiken och en total förnedring av hela svenska språket.

Rätta mig om jag har fel?


Kommentarer
Postat av: Tryne

Fett skön blogg! Ska börja läsa den varje dag! Eller minst en gång i veckan!

2010-05-26 @ 20:53:02
Postat av: Anonym

Rätta mig om jag har fel?



Var det ironiskt (syftar på frågetecknet i slutet)!

2010-05-27 @ 20:27:02
Postat av: Kenneth

Nej, att driva med grammatiken har aldrig riktigt varit min; grej

2010-05-27 @ 23:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0