Biljettkontroll på stationen


Kommer till Tullinge station. Går igenom spärrarna och ska precis bege mig ner för trappan då jag stoppas av en kvinnlig biljettkontrollant.

Hon: Hej.
Jag: Hej?
Hon: Tågbiljett! (med en påtaglig irritation i rösten)
(Chockad tar jag fram mitt tågkort. Har dock ett exemplar av dagens Metro i handen så det går inte helt smärtfritt. Visar henne kortet.)
Hon: CSN-kort och legitimation!
(Jag pillrar upp plånboken ur fickan, letar igenom den och hittar till slut mitt Campuskort och mitt leg. Visar henne dessa.)
Hon: Hmm...(studerar identitetshandlingarna, jämför personnummer. Kollar extra på mitt leg.)      Står det verkligen en nia här? Ser ut lite som en fyra.
<Ah...just det...det är en fyra...jag är 69 år gammal...skojar hon med mig eller?!...>
Jag: Ja, det är en nia.
Hon: Hmm...okej'rå. (smått kritiskt med en ond blick)
(Jag går därifrån med irriterade steg.)


Men hon var rätt söt.


Dagens lilla korta:

Ord är ord och meningar består av ord som i egenskap av ord väljs med tanke på tidigare ord och på ord som förstås av en publik som känner till ordet ord. ”Ord som ord” är ord som i den kombinationen av ord inte (i val av ord) tilltalar mig som gillar ord och som ständigt väljer nya ord i min användning av ord.
Men det är väl rätt uppenbart?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0